Met een elektrische auto op de oprit, kan een laadpaal bij huis natuurlijk niet ontbreken. Als elektrisch rijder wil je de accu van de auto zo snel mogelijk opladen. Liefst goedkoop. En in ieder geval veilig. Maar welke laadpaal kies je dan? En wat is de meest gunstige locatie bij huis? Vissers Elektrotechniek adviseert je er graag over en installeert de laadpaal veilig en snel.
Dus elke elektrisch rijder is van harte welkom bij van Vissers Elektrotechniek. Ook als je een of meerdere laadpalen bij je bedrijfspand wilt laten plaatsen.
Hoe maak je de keuze voor een laadpaal? Dat is afhankelijk van de situatie bij jouw huis of kantoor, het budget en je wensen.
Als je een elektrische auto zakelijk rijdt, dan wil je de oplaadkosten vast verrekenen met de werkgever. Je kunt de laadpaal voorzien van een verbruiksmonitor, waarbij je handmatig de meterstand afleest om de stroom te kunnen declareren. Om dit automatisch mogelijk te maken, is een pasjessysteem handig. De werkgever is eigenaar van de laadpas en betaalt voor de stroom die afgenomen wordt. Hier zijn wel abonnementskosten aan verbonden.
Waar plaats je het oplaadpunt? Een van de eerste vragen is: Wil je een wallbox aan de muur, of is een losstaande laadpaal handiger? Wanneer je een laadpaal op de eigen oprit laat plaatsen, is het in ieder geval belangrijk dat de laadkabel gemakkelijk bereikbaar is. Bedenk verder hoe de looproutes zijn wanneer mensen op de oprit lopen of fietsen. Probeer te voorkomen dat bezoekers over de kabel heen moeten stappen.
Woon je in een appartementencomplex? Dan is toestemming nodig van de beheerder of Vereniging van Eigenaren voor het plaatsen van een oplaadpunt. De locatie bepaal je in dat geval samen met de VvE.
Wil je de auto opladen met behulp van zonnepanelen? Een duurzame keuze. Weet wel dat niet elke laadpaal hiervoor geschikt is. Als je kiest voor laden op de zon, dan laadt de auto iets langzamer op. Maar daar krijg je dan wel heel goedkope stroom voor terug.
De techniek achter de laadpaal
Als je thuis een laadpaal krijgt, dan is vaak een aparte groep in de meterkast nodig. Soms is er nog een groep vrij. Is dat niet het geval, dan moet er een groep bijkomen. Een voedingskabel gaat vervolgens -meestal via de kruipruimte- naar de gevel van woning.
Load balancing
Vaak doe je de auto aan de lading op een van de drukste momenten van de dag. Namelijk wanneer je ’s avonds thuiskomt, er gekookt wordt en de vaatwasser of wasmachine misschien wel aanstaat. Om te voorkomen dat de hoofdzekering eruit gaat, kun je ervoor kiezen de netaansluiting te verzwaren. Maar er is een goedkoper alternatief met de naam ‘load balancing’. Dat is een techniek die de laadsnelheid van je auto aanpast op het overige verbruik in huis. Elektrische apparaten zoals de wasmachine en vaatwasser krijgen dan voorrang, de auto wordt iets minder snel opgeladen. Zo voorkom je dat de stoppen eruit knallen.
Diensten
Werkgebied